Sdílejme informace přehledně.
Jak mají vypadat příspěvky do newsletteru?
- ● Zajímavý předmět e-mailu: Takový, který upoutá pozornost, aby čtenář/ka chtěl/a mail otevřít.
- ● Zajímavé titulky příspěvků: Titulek by měl být stručný, ale lákavý, aby přilákal pozornost čtenářů.
- ● Jasný obsah: Příspěvek by měl jasně komunikovat hlavní myšlenku nebo zprávu, kterou chcete sdělit.
- ● Stručnost a jasnost: Text by měl být krátký a stručný, aby byl snadno čitelný a pochopitelný. Držte se přiměřené délky textu. Příliš dlouhé články mohou čtenáře odradit. Pokud je sdělení příliš dlouhé, zvažte, zda ho nepublikovat jinde (web, nástěnka). Do newsletteru pak pošlete jen stručné shrnutí s odkazem na celý text.
- ● Relevantní informace: Zahrňte pouze informace, které jsou pro členstvo a příznivectvo důležité a relevantní.
- ● Výpovědní hodnota: Opravdu je informace určena pro celou stranu?
- ● Aktualita: Informace by měla být aktuální a relevantní pro daný okamžik, opakováním
stále stejného textu čtenáře unudíme. - ● Motivace k akci/interaktivita: Pokud je to vhodné, zahrňte do příspěvku nějakou formu
výzvy nebo žádosti o akci, například účast na akci nebo vyplnění ankety. V Mailtrainu používejte tlačítka (buttony), kde bude jasná výzva k akci, ale ne rozkaz. Například “Chci podpořit Piráty” - ● Grafika a obrázky: Vizualizace mohou zvýšit atraktivitu příspěvku. Použijte obrázky, grafy nebo ilustrace k doplnění textu.
Celostátní oběžník (interní komunikace)
O co jde?
- ● dostává členstvo a příznivectvo každý pátek
- ● je odesílán z Chobotnice, je přímo napojen na databázi členstva a příznivectva
- ● chceme ho co možná nejkratší a obsahově nabitý
Co do něj patří?
- ● aktuality z centrálních týmů
- ● zajímavé akce s celostátním přesahem
- ● informace určené pro celou členskou základnu
Jak zvýšit atraktivitu příspěvků?
- ● Buďte struční! Méně je někdy více a dlouhé texty nikdo číst nebude.
- ● Neopakujte stále stejnou informaci pořád dokola. Lidé buď oběžník čtou a nebo nečtou.
Těm prvním to stačí jednou, těm druhým je jedno, kolikrát je budete informovat. - ● Využijte další informační kanály! Nabízí se Nástěnka, Zulip, Fórum, web. Je to mnohem
lepší cesta než opakování stále stejného. - ● Přidejte fotku! Máte rádi obrázky? Většina lidí má ráda obrázky :)
Krajské newslettery (interní komunikace)
O co jde?
- ● dostává členstvo a příznivectvo cca 1x měsíčně
- ● jsou odesílány z Mailtrainu
co by měly obsahovat krajské newslettery? - ● aktuality z krajského sdružení
- ● zajímavé akce v kraji, lokální akce
- ● informace určené pro členstvo a příznivectvo v kraji
Jak zvýšit atraktivitu příspěvků?
- ● Využijte svůj unikátní obsah! Copypasta je snadná cesta, ale vede do pekla. Lidé chtějí číst něco, co ještě nečetli. Neduplikujte celostátní oběžník a newslettery resortních týmů.
- ● Využívejte odkazy. Méně je někdy více a delší informace se hodí jinam než do newsletteru.
Newslettery resortních týmů (veřejná komunikace)
O co jde?
- ● dostává členstvo, příznivectvo a veřejnost na základě přihlášení odběru
- ● jsou odesílány z Mailtrainu
- ● četnost se u jednotlivých týmů liší - může být měsíční, čtvrtletní či dle potřeby
Co by měly obsahovat newslettery resortních týmů?
- ● aktuální informace z daného resortu
- ● výstupy našich odborníků
- ● informace o práci našich náměstků, poslanců a politiků z regionů
- ● pozvánky na akce RT a možnosti zapojení
Newsletter pro veřejnost
Newslettery pro veřejnost vytváří mediální odbor a neslouží k vnitrostranické komunikaci.
Komu je určen?
● Tento NL dostávají všichni, kteří se přihlásili k odběru. Může to být opravdu kdokoliv, naši voliči, potenciální voliči, ale také politická konkurence nebo novináři.
K čemu primárně slouží?
- ● Je důležité k tomuto NL přistupovat jako k efektivnímu nástroji politického marketingu. NESMÍ se zde vyskytovat interní informace, prolinky na interní dokumenty atd.
- ● V tomto NL se snažíme ukázat důvody, proč by lidé měli Piráty volit. Předáváme lidem přímo do jejich mailových schránek pravidelně pirátské úspěchy, výzvy k zapojení se do kampaně, ukazujeme lidskou tvář našich politiků.
K čemu naopak neslouží?
- ● Nejde o nástěnku, kde musí být úplně všechno, co se Pirátů týká. Čtenář ze všech různých sdělení pak nevnímá vůbec žádné pořádně.
- ● Není to komunikace se straníky. Musíme mít na paměti, že komunikujeme s lidmi, kteří Piráty zevnitř neznají.
- ● Newsletter pro veřejnost není ani výkaz práce. Jinými slovy, pokud nemáte co říct, tak nic neposílejte.
- ● Není to ani váš osobní blog, kam dáváte to, co vám osobně přijde zajímavé (byť to třeba skutečně zajímavé je). Nezapomeňte, hlavně u tohoto NL jde o to, přesvědčit veřejnost, že je dobrý nápad volit Piráty.
Další efektivní možnosti šíření informací
Ne každá informace je vhodná pro začlenění do newsletteru. Zvažte také využití dalších kanálů:
- ● nástěnka
- ● Zulip
- ● krajský/místní/týmový web
Čím kvalitněji někdo píše, tím nižší je čtenářův čas na získání určitého množství informací!